Bergen in Shymbulak

We hebben een weekje vakantie en we hebben unaniem beslist om regelrecht vanuit Almaty de bergen in te gaan! Ik ben voorbereid op een koude vakantie en heb dan ook mijn thermokleding en dikke truien ingepakt. Het is fijn dat we rustig op ons gemakje de taxi kunnen pakken in de middag, want het is maar een kort reisje naar ons hotel. We laten ons eerst brengen naar Medeo, een dorpje in de bergen met een van de hoogste schaatsbanen ter wereld. Daar worden we opgepikt door iemand van het hotel en een kwartiertje later staan we bij ons hotel op 2200 meter hoogte, omringt door prachtige bergtoppen.

Ons hotel

Het is een heerlijk besef dat we deze bergen zo dichtbij ons hebben. Bovendien is het ook nog eens prachtig zonnig weer en we wandelen een klein stukje terwijl de zon al langzaam achter de bergen zakt. Het dorpje Shymbulak zelf is maar klein en het bestaat met name uit een handjevol restaurants, vakantiehuisjes, een hostel en het hotel waar wij verblijven. En het is omringt door deze mooie bergen natuurlijk.

Ook de skilift start vanaf hier, alleen is deze nu nog gesloten. Maar niet voor lang, want hartje winter is het hier ontzettend druk. Shymbulak is een zeer populair skigebied en de werkers zijn druk bezig met het testen van de gondola en de skilift. Men bereid zich duidelijk voor op het skiseizoen!

Op dinsdag zijn we klaar voor een mooie hike naar een waterval. De zon straalt weer vandaag en al na vijf minuten merk ik dat een trui absoluut niet nodig is! Achteraf gezien heb ik al die warme kleding dus toch niet mee hoeven nemen…

Onze hike begint het eerste stuk over de asfaltweg en we moeten een flink stuk dalen, waarna we een brug oversteken en de daadwerkelijke klim kan beginnen. Het duurt niet lang voor we zo hoog zijn dat we het bosgedeelte achter ons laten en kunnen genieten van het prachtige uitzicht om ons heen.

In de verte zien we Shymbulak liggen en nadat we weer een flink stuk zijn gestegen, komen we bij een wat vlakker gedeelte aan met hoog gras, wat me een paar mooie foto’s opleverd. De zon brand ondertussen voordurend in mijn gezicht en in combinatie met deze ultra gezonde, frisse lucht op bijna 2400 meter hoogte, geniet ik volop van de hike.

Uiteindelijk komen we aan bij de rivier die ons zal leiden naar de waterval. Helaas ontdekken we dat het laatste stuk behoorlijk lastig te bewandelen is, omdat het pad precies tussen twee bergen loopt waar geen zon komt en er daarom nog teveel ijs ligt om veilig te kunnen lopen. Zeker met Finn in de draagzak lijkt het ons geen goed plan en toevallig komen er ook net twee mensen terug die ons waarschuwen voor de gladheid. De waterval zullen we dus niet halen, maar we rusten wel even lekker op de rotsen bij de rivier. Ook prima! Het mooiste uitzicht hebben we gelukkig al gehad.

Omdat de skilift niet werkt, besluiten we de volgende dag om zelf maar naar het uitzichtpunt te hiken. Het makkelijke is dat we zo vanaf ons hotel kunnen beginnen om de berg te beklimmen, dus dat is handig en we gaan meteen super steil de helling omhoog.

Het is weer een stralende dag en als ik me even later omdraai, krijg ik een waanzinnig, helder uitzicht op Shymbulak, met op de achtergrond de stad Almaty. De stad waarvan ik soms nog steeds niet kan geloven dat wij er wonen! Er hangt wel aardig wat smog boven de stad – iets wat in de winter helaas alleen maar erger wordt omdat ze op kolen stoken – maar daar merken we nu hier in de bergen gelukkig niets van.

Onze wandeling is pittig omdat we recht omhoog gaan, maar uiteraard houden wij wel van een uitdaging en zetten we flink door. Helaas moeten we onszelf weer teleurstellen met het feit dat we de eindbestemming van onze hike niet halen, want eenmaal bij het station aangekomen, komen we erachter dat dit pas halverwege is en dat het eindstation nog twee keer zover is! Gelukkig kunnen we er wel om lachen en we rollen al snel weer terug de berg af, om de rest van de dag lekker te luieren.

Dan is het alweer onze laatste avond en genieten we enkel en alleen nog maar even van de donkere sterrenhemel.
Het was een geslaagde vakantie!

17 reacties op ‘Bergen in Shymbulak

1. Oh Loes en Maarten wat prachtig allemaal en dat kleine Finn dit mag meemaken! Wat een genieten daar in de mooie natuur… nog heel veel mooie momenten wens ik jullie toe! Lieve groet..Rini en Nelly Roks

Geliked door 1 persoon

2. Geweldig mooi verslag weer! Wat is het mooi daar! Jouw prachtige foto’s geven dat supermooi weer! Wat een mooie natuur! Moet eerlijk bekennen dat de tranen even in de ogen kwamen bij het zien van de foto van Maarten met Finn! Zo’n mooie foto! Wat boft die kleine Finn met zulke leuke, lieve en ondernemende ouders die hem de mooiste plekken van de aarde laten zien en hier samen met hem van genieten!

3. Lieve mensen,wat geweldig weer allemaal.Meisje wat een prachtige foto,s.En wat heerlijk dat het nog zulk prachtig weer was.Ik zie wel dat jullie drietjes heerlijk van alles genieten.Houden zo he, en blijf alle drie gezond.Wij den ken heel veel aan jullie.Maar geweldig dat het allemaal zo goed gaat.En jij weer een geweldige baan.HEEL HEEL VEEL LIEFS van ons DIKKE KUSSENvan uit een nat Nedeland.OPA en OMA