De Komodo eilanden

We hebben maar geluk met zoveel vakanties! Ook de afgelopen week in maart hebben we kunnen genieten van een vakantie op de Komodo eilanden.

De Komodos zijn een groep eilanden in Indonesië (in het oosten) en het is de enige plek ter wereld waar je de Komodo dragons kunt bewonderen. Toch was dat was niet de enige reden waarom we er graag heen wilden, want het heeft verder unieke landschappen met vreemd gevormde bergen, het is de droogste en warmste plek in Indonesië en daarnaast is het ook één van de mooiste plekken ter wereld om te duiken en snorkelen!Blog Komodo8Met al deze mooie activiteiten in het vooruitzicht, vertrokken we op een zondagmiddag naar Flores. Als we aankomen, is het me meteen duidelijk dat het hier nog niet zover ontwikkeld is als bijvoorbeeld op Bali of Java, want het ziet er allemaal wat oud, versleten en arm uit hier. Toch hebben we een heerlijke tijd en op onze eerste dag gaan we op verkenning uit om te genieten van de mooie uitzichten.

Het blijkt dat er in het dorpje waar we zitten, Labuhanbajo, weinig te beleven is. Vanaf de pier is er wel een mooi uitzicht en ik maak tegen de avond wat foto’s van de omgeving.

De volgende dag gaan we mee met de boot naar Rinca Island om de Komodo Dragon te zien: de grootste en oudste hagedis ter wereld. Zodra we het park binnenlopen, liggen er al een stuk of tien Komodo’s te chillen rondom de gebouwen waar ze in de schaduw kunnen liggen. Ook komen ze af op de geur van het eten in het restaurant. Ze liggen er maar kalmpjes bij – het doet me aan een krokodil denken die ook de hele dag stil ligt – en we maken wat toffe foto’s. Daarna maken we een wandeling door het park van een uurtje, maar daar komen we geen Komodo’s meer tegen.

Vervolgens is het tijd om te snorkelen en te duiken! Ik ga deze keer helaas niet mee duiken omdat ik niet helemaal fit ben, maar Maarten springt vrolijk de diepte in. Ik kan gelukkig wel snorkelen en ik sta versteld van wat ik allemaal kan zien zo vlak aan de oppervlakte van het water. Kleurrijk koraal, grote scholen van lichtgevende blauwe vissen en tientallen Nemo’s en Dory’s komen voorbij. Plotseling komt er ook een schildpad voorbij zwemmen die ik bijna kan aanraken, dus mijn snorkel sessie was een succes!

Ook op woensdag gaan we erop uit en hebben we een volle dag. Met de speedboot worden we naar 6 verschillende locaties gebracht en we beginnen op het spectaculaire Padar Island! Een prachtig, vreemd gevormd eiland met hoge bergen. De oppervlakte is met groen gras bedekt omdat het net regenseizoen is geweest, maar over enkele maanden zal het hier gortdroog en bruin zijn. We hebben helaas maar een uurtje om hier rond te wandelen, al hadden we hier wel een hele dag kunnen doorbrengen.Blog Komodo16

Vervolgens gaan we naar ‘Pink Beach‘ waar het zand dus roze blijkt te zijn. In het echt valt dit alleen wat tegen en valt de roze kleur wel mee, hoewel je het van dichtbij best kunt zien. De roze kleur komt van het rode koraal in de zee dat afbrokkelt en aanspoelt. We snorkelen hier wat en gaan daarna verder naar het Komodo Island waar we weer komodo’s kunnen zien.

Op dit eiland zien we wat minder Komodo’s, al hebben we geluk op het einde wanneer er ineens een grote Komodo voorbij komt wandelen over het strand. Prachtig om te zien hoe het waggelend en met grote passen vooruit loopt.
Daarna stoppen we met de boot te midden van de zee bij een (roze) zandbank en daarna varen we door naar Manta Point waar we kunnen snorkelen met Manta’s. Tot slot stoppen we nog bij een eiland waar we een koffietje doen en daarna ben ik dood van de drukke dag.Blog Komodo19
Donderdags trekken we lekker ons eigen plan en huren we een scooter om naar de Rangko Cave te gaan. De route ernaartoe is prachtig en we genieten onderweg van het uitzicht langs de kust en de groene natuur.

Uiteindelijk komen we aan bij een klein dorpje waar een man ons vraagt hem te volgen. We doen het maar – het gaat hier allemaal toch maar houtje touwtje – en eenmaal ergens in het dorpje aangekomen, staat er een andere man die ons vrolijk begroet en zegt dat hij ons mee kan nemen naar de Rangko Cave met zijn boot. Na een gezellig gesprekje in wat (gebrekkig) Bahasa, stappen we in zijn boot.

De Rangko Cave is boven mijn verwachting mooi met helder groen blauw water waarin we zelfs mogen zwemmen. We hebben geluk, want we hebben de hele grot voor onszelf! We halen onze duikbrilletjes tevoorschijn zodat we de grot onder water kunnen verkennen. Het was echt een hele unieke ervaring.

blog-komodo27.jpgOnze laatste dag bestaat uit luieren en niets doen. We rijden met de scooter naar een resort waar we de hele dag aan het strand kunnen liggen. Het is tenslotte vakantie, dus niets doen hoort er ook bij!Blog Komodo34Blog Komodo32

De Komodo eilanden zijn echt weer een heel ander stuk van Indonesië met andere mensen, vreemde soorten landschappen en nieuwe natuur. Ik ben blij dat we deze mooie eilanden hebben mogen verkennen nu we hier nog zijn!

3 reacties op ‘De Komodo eilanden

1. Lieverds,het ziet er allemaal geweldig uit.Jullie zijn me toch een paar bofkonten.
    Heel,heel veel liefs,en ik wacht op nader bericht
    Dikke kussen en omhelzingen,en houd je goed.Opa en Oma

2. Wat een prachtige eilanden zeg
    Die zou ik ook wel eens in het echt willen zien. Wat een mooie natuur.
    En precies wat oma zegt: wat boffen jullie toch dat je dit allemaal mag en kunt meemaken.