Bandung

Het is weer even geleden dat ik een blog heb geplaatst op mijn site. De weken vliegen hier voorbij en we wonen alweer drie volle maanden in Indonesië. Twee weken geleden hebben we kunnen genieten van een heerlijke vakantie en zijn we naar Bandung geweest, de stad waar mijn opa is geboren. Een nieuwe plaats om te ontdekken!

We vertrekken op een zaterdagochtend vanaf station Gambir. We scannen onze tickets bij de automaat en na een lekker bakje koffie zitten we een half uur later in de trein. Onze zitplaatsen zijn prima omdat we in de hoogste klasse ‘Eksekutif’ zitten. Het is te vergelijken met een Nederlandse trein, alleen dan wat krakkemikkig.
De treinreis duurt zo’n 3,5 uur en ik zie hoe we de stad Jakarta steeds verder achter ons laten. De buitenwijken bestaan uit Kampungs en sloppenwijk huisjes. Hoe verder we rijden, hoe kleiner de huizen en hoe groener de omgeving wordt.

We worden allebei wakker als we Bandung binnen rijden. We stappen uit en bestellen meteen een Uber om ons op te halen. De straat staat blank van het water omdat het hier blijkbaar flink heeft geregend. We schudden een agressieve taxichauffeur van ons af en lopen verder. Hier in Bandung is het taxisysteem helaas wat minder efficiënt dan in Jakarta en na drie kwartier tevergeefs te hebben gewacht op de ubertaxi, houden we maar een andere taxi aan die ons naar het verblijf brengt.

bandung (4)

bandung (5)
Een schattig bejaard Indonesisch stel verwelkomt ons. Ze spreken geen woord Engels dus is Google translate hier onze grote vriend. We merken nu al dat de meeste mensen hier in Bandung over het algemeen geen Engels spreken, dus is het goed om hier onze Bahasa Indonesia een beetje te oefenen (maar zelfs dat blijkt nog lastig te zijn omdat ze hier in Bandung nog een andere taal spreken, namelijk Sundanees).

Maarten heeft een fikse keelontsteking opgelopen en is ziek, dus terwijl hij even slaapt, besluit ik op zoek te gaan naar iets te eten. Het is hier een rustige buurt met vooral woonhuizen, dus echt een restaurant of café is hier niet. Het is wel een verademing om in deze ‘koelere’ temperaturen van zo’n 24 graden te wandelen want dat ben ik niet gewend in Jakarta.
Na een klein rondje gelopen te hebben, zie ik dat er om de hoek van ons verblijf een piepklein plaatsje is waar een lokaal gezin eten verkoopt. Ik ga zitten en een jongen roept zijn vader die vervolgens een lekker gerecht voor me klaar maakt. De man lijkt zich niet te verbazen over het feit dat er ineens een blanke vrouw in haar eentje komt eten.

Die avond willen we er nog graag even uit. Na ons diner kwamen we erachter dat Bandung eigenlijk best een sfeervolle en gezellige uitgaansstraat in het centrum heeft. Zo’n straatje had ik gek genoeg niet hier verwacht, dus was het des te leuker om er even te zijn!

Zondagochtend begint zonnig, maar verandert al gauw in een regenachtige, grijze dag. We besluiten in de stad om een plekje op te zoeken zodat we plannen kunnen maken voor maandag en dinsdag. Veel meer kunnen we toch niet doen op een dag als deze en Maarten is nog steeds niet fit. Het valt me wel op dat Bandung veel kleurrijker en sfeervoller is dan Jakarta. We drinken een koffie, lunchen bij een leuk tentje en zijn tegen de avond op tijd terug om op krachten te komen voor de volgende dag.

‘s Maandags huren we de hele dag een auto en een driver. Met ons beste Bahasa proberen we een beetje te communiceren met de man, maar hij reageert amper. Later op de dag beseffen we ons dat deze man geen Bahasa spreekt maar alleen Sundanees…
We laten we ons rijden naar Forest park Juanda
om daar te wandelen naar de Maribaya Waterval. Bandung is de derde grote stad van Indonesië maar heeft echt prachtige groene bergen en natuur om zich heen waardoor je jezelf binnen een uur in een totaal ander landschap bevind. De makkelijke, rustige en groene wandeling doet ons goed. De route is niet te zwaar maar ook niet saai. Lekker genieten van het groene uitzicht en de frisse lucht dus!

Deze slideshow vereist JavaScript.

De waterval die we uiteindelijk te zien krijgen is de moeite waard, al wordt het uitzicht helaas weer verpest door het afval. We rusten even uit en kletsen nog even met een ander Nederlands stel dat we daar tegenkomen (je vindt Nederlands toch altijd en overal ter wereld) en lopen dan rustig weer terug.

bandung (25)Na de wandeling laten we ons verder brengen naar de Floating Market in een stad ten noorden van Bandung genaamd Lembang.
Een vrolijke, gezellige markt waar we eerst langs het water kunnen wandelen voordat we aankomen bij de overdekte plaats waar tientallen bootjes aangemeerd liggen en allerlei lekkernijen verkopen.
bandung (29)

bandung (30)
bandung (43)

Floating Market
Floating market in Lembang.

Mensen kookten heerlijke gerechten vanuit de bootjes en we hebben ons volgegeten aan allerlei Indonesische gerechten.
Later die middag begon het met regenen. Voor de avond hadden we gereserveerd in een restaurant met uitzicht over de stad, maar door de grijze bewolking stelde dat uitzicht helaas niet veel meer voor.

Deze slideshow vereist JavaScript.

De volgende dag was het mijn verjaardag! Mijn eerste verjaardag ooit in het buitenland. Maar ook mijn eerste verjaardag ooit, zonder een zelfgebouwd feestje met familie en vrienden. Vandaag vond ik het extra lastig dat ik nu zo ver weg woon en het voelde een beetje dubbel omdat ik blij was en heimwee had tegelijk.
Gelukkig heb ik wel een onwijs leuke dag gehad want we hebben een fantastische (zelf ontdekte) wandeling rondom de krater Tangkuban Parahu gemaakt!

Tangkuban Parahu

De stinkende, rotte eieren zwavellucht is het eerste wat me opvalt als we uitstappen bij de krater. Ik kon wel meteen het bijzondere uitzicht op de krater bewonderen en met onze driver spraken we af dat we vier uur later terug zouden zijn bij de auto.
Druk was het niet en er waren alleen wat schoolkinderen die er rondliepen, dus
 natuurlijk moest er even een foto met ons gemaakt worden.

bandung (46)
Say cheese!
bandung (50)
Een dorp aan de rand van de krater.

Via een dorp dat aan de krater ligt, zijn we de route gevolgd naar de summit. We kwamen niemand tegen onderweg en we moesten weer eerst goed zoeken naar het startpunt. Natuurlijk hadden we wel het een en ander geleerd van ons avontuur in Bogor dus deze keer gingen we het anders aanpakken! Of toch niet…?
Tot drie keer toe hebben we op het punt gestaan om terug te keren omdat er een route was afgesloten en een ander pad leek ook dood te lopen door alle begroeiing. Na een hoop zoekwerk zijn we als laatste hoop nog door wat planten heen gekropen om uiteindelijk toch nog het juiste pad te ontdekken! De paden hier zijn helaas niet zo goed onderhouden als in Europa dus je moet er even wat voor doen, maar dan heb je ook wat!

Het steile pad bracht ons langs mooie uitzichten en na zo’n anderhalf uur bereikten we de top. Op de top bleek verder niet veel bijzonders te zijn omdat het door de bomen dicht begroeid was en je alsnog weinig kon zien. We zijn op de gok dus maar wat verder gelopen en het toeval wilde dat we daar een ander pad ontdekten. Met onze mobiele wegwijzer in de aanslag zijn we doorgelopen en al gauw kwamen we erachter dat we met dit pad een een prachtige route rondom de krater konden bewandelen met nog meer mooie uitzichtpunten. We kwamen langs een verlaten woning/werkplaats en later bij een open plek waar we een prachtig zicht hadden op de krater.

Deze route was een absolute aanrader en was echt de moeite waard! Onverwachts een andere route gelopen dan gepland, maar alsnog kwamen we precies vier uur weer voldaan en wel bij de auto.
bandung (135)

bandung (136)

bandung (137)‘s Middags hebben we onszelf getrakteerd op een heerlijk stuk taart voor mijn verjaardag. Die middag zaten we in de auto op weg terug naar ons verblijf, toen onze driver ineens een Nederlandse zender op de radio zette. Verbaasd en lachend zongen we vrolijk mee met oud Hollandse muziek als ‘Stap in mijn bootje’ en ‘Ik hou van Holland’ tot er plotseling ‘lang zal ze leven in de gloria’ uit de geluidsboxen klonk. Maarten en ik keken elkaar verbouwereerd aan. Wauw. Ben ik helemaal in Indonesië, willekeurig in een auto waar er stomtoevallig een Nederlandse zender op wordt gezet en er dan wordt er ook nog eens dit liedje gedraaid! Speciaal voor mijn verjaardag leek het wel. Als dat niet bijzonder is… ik voelde me helemaal jarig!
bandung (143)
’s Avonds zijn we nog heerlijk uit eten gegaan voor mijn verjaardag en hebben we de dag (natuurlijk) afgesloten met een drankje.

Woensdagmiddag was het tijd om de trein terug naar huis te pakken. Bandung was een geweldige, sfeervolle, kleurrijke en groene stad! De combinatie tussen stad en de natuur eromheen spreekt me heel erg aan en de aangename temperatuur al helemaal!

Na onze vakantie in Bandung zijn we nog een aantal dagen naar Singapore geweest en dat was ook fantastisch! In mijn volgende blog zal ik uitgebreid vertellen hoe we het daar hebben gehad, want dat wil je absoluut niet missen! 😉

12 reacties op ‘Bandung

1. Hoi Loes en Maarten,
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen en dat het zo goed bevalt daar. Wat een belevenissen maken jullie mee, maar prachtige fotos! Beterschap voor je mannetje, ik blijf jullie volgen.
    Groeten Lilian (jeweetweldieoudepoortmoeder) 😁👍

Geliked door 1 persoon

2. Geweldig mooi geschreven Loes! En echt prachtige foto’s!!! Wat een superleuke en mooie ervaringen hebben jullie al gehad. Je kan zo mooi schrijven Loes en anderen mee laten genieten!
    Mis jullie, maar zo blij dat jullie ’t zo naar jullie zin hebben en zoveel mooie uitstapjes ondernemen en zoveel moois zien en beleven.
    Geniet ervan! Liefs, xxx

Geliked door 1 persoon

3. Wauw Loes en Maarten, wat maken jullie veel mee en zien jullie ontzettend veel van de mooie omgeving. Loes het is heerlijk om je verhalen te lezen, ik hoop dat er nog vele volgen. Geniet nog volop van jullie mooie tijd samen in Jakarta. Liefs Andrea

4. Wat heerlijk weer om dit zo met jullie mee te mogen beleven. Maar Loes alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ik snap dat je je familie en vrienden op zo’n dag extra mist maar het is al met al toch een heel speciale verjaardag geweest die je niet zal vergeten. liefs Anita.